IMG_2226
Deze week had ik het geluk om een aantal warme dagen in Parijs rond te mogen dwalen. Kon het niet laten om eens wat veranderingen te bekijken en verbazingen op te schrijven. Op sommige plekken in Parijs lijkt de tijd stil te hebben gestaan:
Eiffeltoren, Louvre en al die andere fantastisch indrukwekkende bouwwerken staan nog steeds imponerend te stralen. Iconen om als Fransman terecht trots op te zijn. En dat zijn ze ook; Ze kijken nog steeds de wereld in alsof  zij allemaal persoonlijk Bonaparte als achternaam hebben.  Daarbij hebben ze nog steeds zo’n socialistische inslag dat veel competitiviteit wordt uitgesloten en zij het als hun recht zien om te gaan staken zodra de koffiezetautomaat leeg is.

Merk dat ik zelf ook (ongemerkt) ben veranderd. Op de krappe terrasjes achter te kleine tafeltjes wordt nog naar hartelust gerookt,  best een vieze ervaring vind ik nu, maar tot 5 jaar geleden zo normaal.

Maar ook Parijs verandert. Naast croissants koop je zowaar bagels en de prijzen zijn nog weer een beetje toegenomen. Auto’s stoppen nu wel voor het zebrapad, truc is om potentiële overstekers daarbij af te schrikken door zo hard mogelijk aan te rijden en bijna op je teen tot stilstand te komen. Mooie vooruitgang zijn de beaches langs de seine en het feit dat er zowaar links en rechts Engels wordt gesproken.

IMG_2231
Wat opviel waren de leenfietsen. Deze zijn ook een hit in Antwerpen en in een gelijkende vorm in Nederland als OV fiets. Het principe is simpel, je neemt een abonnement en pikt een fiets op als je die nodig hebt. Het eerste half uur is gratis, tweede half uur 50 cent, derde half uur 1 eur en vanaf dan 2,50 eur per uur tot een max van 4  uur. Zo wordt gestimuleerd om de fietsen snel weer terug te plaatsen en beschikbaar te stellen voor andere gebruikers. De weinige fietsen die je in Parijs op de boulevards en avenues ziet zijn dan ook deze leenfietsen. Mij is verteld dat de fietsers een groot voordeel hebben gekregen van de overheid, zij mogen namelijk gebruik maken van de busbaan. Dus als je als fietser in het chaotische Parijs geschept wordt door een voertuig is het in ieder geval een bus. Maar goed een interessante trend. In Antwerpen was zelfs een wachtlijst voor het gebruik voor de 1000 beschikbare fietsen. Kenbaar heeft dit theoretisch concept ook in de praktijk iets aantrekkelijks en voldoet het wel aan een behoefte.  Zal het te maken hebben dat het geen eigendom is van een consument of dat het zo makkelijk op te pikken is?

Mooie verbazing, In de krant van dit weekend staat dat Rabobank Rotterdam een overeenkomst aangaat met Snappcar. Deze autoruilsite gaat Rabobank helpen om de lease auto’s te delen tussen de medewerkers. Een initiatief volgens de Rabobank goed voor het milieu en de kostenreductie van de bank. Ben benieuwd wie zijn heilige koe uitleent voor een kleine 15 euro cent per km. (http://www.groen7.nl/snappcar-en-rabobank-starten-met-delen-van-leaseautos/)

1 antwoord

Reacties zijn gesloten.