Best apart, je leest iets, of schrijft erover, en opeens ervaar je het onderwerp veel vaker dan voorheen. Laatst schakelde ik per ongeluk in op het jeugdjournaal en daar was een item over een speelgoed ruilbeurs in Utrecht. Op het NOS nieuws ophef over een chocolade oorlog in de benzine stations, een snicker aanprijzen zou de verkoop vertienvoudigen of eergisteren de nieuwe taxi dienst Uber heeft 258 miljoen dollar investering opgehaald om de wereldwijde taxi branche een revolutie te bezorgen.
In de psychologie heet dit verschijnsel selectieve perceptie: ‘Op basis van ervaring uit het verleden letten mensen op specifieke zaken uit de werkelijkheid die zij herkennen en relateren aan eerdere ervaringen’. Hierdoor zien mensen andere dingen over het hoofd. Wat je zie jij in bovenstaand plaatje?
Ik vraag me af; als we zo leven vanuit perceptie, wat betekent dat dan voor ons als mens en als maatschappij? Waar moeten we dan snel anders naar kijken of over te weten komen om ons leven nog leuker, passievoller en/of succesvoller te maken?  En welke andere manier van kijken is er om dat issue met bijvoorbeeld je vriend, vriendin, collega of leiding gevende naar een oplossing te brengen? Wat is het dat je hebt gemist? Mijn doel is om iedere dag ergens mijn ogen te openen en de situaties vanuit een andere context te beleven. Veel vrouwen schijnen handtassen heel belangrijk te vinden, ik ga morgen eens proberen om daar een aantal keren serieus op te letten (dit is echt uit mijn comfortzone:).
Deze week werd bekend dat de stichting Alpe D’Huzes de heer van Veenendaal 160.000 EURalpedhuzes per jaar heeft uitbetaald aan declaraties. Dit terwijl er een strikt beleid is dat prat gaat op een organisatie met enkel vrijwilligers. Verslaggevers voelden de voorzitter aan de tand. Deze (en ook de heer van Veenendaal) gaven als reactie dat deze betalingen ‘naïef’ en onhandig waren. Wat bedoelen ze daarmee? Naïef dat ze geld overmaken, en dat zelf niet in de gaten hadden?  Of naïef dat ze dat strijkstokbeleid hebben vastgelegd in de statuten?  Of misschien hoopten ze dat alle renners en sponsoren er niet achter zouden komen?  Op de vraag of de bestuurswissel sneller plaats gaat vinden, antwoordt de voorzitter: Nee! dat zat al in de planning, maar we zetten er nu wel extra druk achter… ?!?   Ik hoop oprecht dat dit een volgende sponsorwerving voor het KWF Kankerbestrijding niet negatief zal beïnvloeden, vrees er wel voor, ze hebben de perceptie tegen..

1 antwoord
  1. Wijsneus
    Wijsneus zegt:

    Selectieve perceptie gaat nog veel verder.
    Je ziet namelijk dingen omdat je geconditioneerd bent dit te herkennen.. Dingen die je hersenen niet kennen, zie je niet of maar gedeeltelijk.. Het mooiste voorbeeld is zo ook Columbus. toen hij aankwam in het huidige Amerika dachten de indianen dat hij een godheid was. Ze dachten nl. dat hij kon vliegen. Hoe.?
    Zij hadden nog nooit zulke schepen gezien, noch iets wat daar op leek. omdat zij dit nog nooit hadden gezien, zagen ze het gewoon niet! Totdat 1 van hen een vlaggetje op de top van het schip zag, en vanuit daar zagen ze steeds meer dingen die ze herkenden, en zo zagen ze uiteindelijk het schip. Een zeer interessant verschijnsel dus, selectieve perceptie!

Reacties zijn gesloten.