Wellicht heb je het gemerkt, we zitten in een crisis? De bestaande antwoorden passen niet meer bij de opgeworpen vraagstukken en we hebben al enkele tijd minimaal tot geen economische groei in Nederland. Aan de andere kant van de wereld zoals in Azie is het tegenovergestelde het geval. Daar groeit de economie, en wel zo hard dat ze bijvoorbeeld in China proberen de groei te temperen (afkoelen noemen ze het zelf). Een steeds grotere groep mensen krijgt toegang tot economische welvaart wat leidt tot toenemende consumptie. Tot zover volgens mij niet nieuws.
Waar het om gaat is hoe wij als ‘oude’ westerse economieën competitief blijven, misschien zijn we al zover weggezakt en moet ik zeggen; competitief worden.
Belangrijk onderdeel van dit vraagstuk is dat we ons gedrag moeten aanpassen. Oude patronen afleren en nieuwe patronen aanleren. Dit is erg moeilijk want wij mensen leven op routine. Kijk maar hoe moeilijk is om bij ‘het nieuwe werken’ een aantal dagen thuis te werken (voor jezelf en voor je baas) of als je in Engeland bent dat rechts geen voorrang heeft maar je op links moet letten.
En zo zijn er veel meer van die ingebakken patronen. Misschien onbewuste maar zeer belangrijke is onze drang naar het bezit van van alles en nog wat. Vroeger in de (speel)tuin werden daar al op gewezen, niet afpakken maar delen die speeltjes.
En toen we ouder werden bleef dat. We zeiden; we delen, maar wilden eigenlijk alles voor onszelf. Eigen stereotoren, eigen mountainbike, eigen huis, eigen nieuwe bank en eigen auto. Dit werd en wordt ook aangemoedigd door de overheid, denk maar aan Rutte zijn laatste oproep voor het kopen van auto’s. Onlangs stond er een artikel in Trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3391549/2013/02/10/Een-eigen-auto-hoeft-niet-meer-zo-nodig.dhtml) waarbij uiteen wordt gezet hoe het patroon autobezit (gelukkig) al langzaam afneemt.
Je zag vroeger overigens wel een aantal mensen die geen eigen auto hadden. De uitzonderingen. Zij hadden vaak een abonnement op Greenwheels en gebruikten deze op het moment dat zij in het weekend op pad gingen naar familie. Dit was niet zozeer omdat ze wilden delen maar uit ideologie en goede voornemen met het milieu. Wij noemden deze groep gekscherend ‘linkse grondzitters’. Mede door veranderingen in belevingspatronen vormen de greenwheels nu ineens een zeer interessant alternatief voor autobezit. Als je even snel ergens heen moet is het een logische oplossing, in plaats van ideologisch gedreven. Amsterdam als voorbeeld waarin hippe dames in de Car2Go Smarts rond scheuren.
Enkele maanden geleden zat ik te kijken naar Jan Rotmans (kantelaars.org) bij Tegenlicht. Hij gaf een vlammend betoog over het kantelen van onze economie waardoor we weer competitief konden worden met de opkomende landen en we gezamenlijk als westerse wereld 500 miljard euro kunnen besparen. Je raadt het al, hij had het over (ouderwets) delen. VAN EIGENDOM NAAR GEBRUIK! Geen gek idee; Delen van content, spullen en diensten. Content delen is al behoorlijk ingeburgerd. Denk maar aan alle foto’s, status updates en lokaties die 10 jaar geleden gedeeld werden met Hyves (je weet wel van die blije poppetjes) en nu met Facebook, Linkedin en Twitter. Of misschien wel dvd’s of videos die je van de buren kon lenen of kopieren. We zijn al redelijk gewend.
Maar wat gaan we nog meer delen dan? en met wie? en hoe? Wat is er naast bestanden en een auto?
Vannacht nog werd ik wakker van een schreeuwende buurman die vond dat de muziek zachter moest bij de andere buren. In plaats van aan te bellen vond hij schreeuwen door de straat vanuit zijn raam veel passender. Iedereen wakker dus. Thanks daarvoor. Moeten wel rare dingen gebeuren of grote voordelen beschikbaar komen wil ik IETS met hem gaan delen. Ofterwijl nog een vraag; waar komt het urgentiebesef vandaan?
Veel vragen, volgende keer meer over delen. Fijne zomermiddag!