Fisker cabrio
Volgens onderzoek zijn maandag en donderdag de beste dag om een blog te plaatsen, handig die info, daar ga ik mij aan houden. Vanaf nu via mijn eigen website www.verbazingen.nl
Selectieve perceptie, ken je dat dat verschijnsel? Je komt iets te weten en direct zie je het daarna overal terug.  Het gebeurd mij nu met delen. In allerlei media lees ik zonder te zoeken allerlei visies op de verschuiving van bezit naar gebruik. Sterker nog, een dag na mijn blog van 23 juli werd dit artikel gepubliceerd.  Je bijna zou denken dat Joris en ik het samen hebben geschreven. (http://www.brand-management.nl/2013/07/de-shareconomy-daagt-merken-uit/)
Vorige keer eindigde ik met het onderwerp auto’s delen. We kenden al auto’s huren en auto’s huurdelen. Die laatste veelal van die kleine lelijke auto’s zoals Connect Car, Car2Go en Greenwheels. Handig om voor de deur te hebben maar redelijk kostbaar (min 50eur per dag). Trouwens al zover ingeburgerd dat de Pon Dynastie de Greenwheels voor een groot deel heeft overgenomen. Sta niet gek te kijken als de oorspronkelijke Peugeots langzaam maar zeker worden ingeruild voor Volkwagens.
Dit weekend las ik een artikel over Blablacar.com in Spanje. Een nieuw instrument om carpoolen mogelijk te maken. Mede vanwege de crisis een succes, ze zeggen 600.000!? ritjes per maand te arrangeren. Klinkt handig, je kunt zelfs aangeven of je een stille of praatgrage passagier mee wilt nemen.  Toogethr.nl biedt dezelfde mogelijkheid aan in Nederland. Zij hebben daarentegen nu na een jaar in totaal 50.000 ritten mogelijk gemaakt  in de hele BeNeLux. Ik hoop oprecht dat de Nederlandse markt groot genoeg en dat zij een beter toekomstperspectief hebben dan de oorspronkelijke carpool ideologie van May Weggen in 1993 bij Muiden.  Een miljoenen flop.
snappcar logo
Een andere vorm is die van uitlenen, of beter gezegd prive verhuren van auto’s. Dat kan in Nederland via www.snappcar.nl. Zij wonnen al enkele innovatie prijzen. Zit goed in elkaar met een speciale all-in verzekering voor de huurperiode, een strakke verificatie van potentiële huurders, breed assortiment  autos  en betaalbaar (Audi A3 30Eur per dag). Ze hebben nu 1000 verhuurders in het bestand. Nadeel is het gedoe met sleutels van de huurder en de beschikbaarheid op de site die niet up-to-date is.
Allemaal hoopgevende en goede initiatieven waarbij uiteindelijk de meest passende zal overblijven. Tot die tijd zullen er nog wel wat innovatieve technieken bij gaan dragen zoals sensoren in de auto voor tracking en toegang door middel van de  smartphone. Een heel simpel en voor de hand liggend alternatief is om samen met de buurtjes een auto te kopen.
In Frankrijk en de VS is Uber.com gelanceerd, een site waarop informeel (of illegaal zo je wilt) taxiritjes worden aangeboden. Goedkoper en waarschijnlijk een betere service. De chauffeurs krijgen na ieder ritje een rating. Zijn de taxi chauffeurs met hun dure vergunningen niet heel blij mee bleek al in Frankrijk.