Mesh Iedere week ontstaan nieuwe en leuke initiatieven om met groepen mensen gezamenlijk doelen te bereiken. Tot op heden wordt dit niet echt opgenomen door het grote publiek.
Deze week was de Amsterdam Urban Innovation Week met donderdag speciale aandacht voor collaborative consumption. Tijdens deze bijeenkomst delen entrepreneurs, beleidsmakers en andere betrokkenen hun visie en ideeën over de toekomst van de deel economie.  Boeiende aftrap via Google Hangout door Lisa Gansky, auteur van The Mesh en voorvechter van sharing. Zij stelt dat het opgeven van privacy een belangrijke impuls kan zijn om online vertrouwen en herkenbaarheid te versterken. Ze heeft gelijk, dat iedereen online vindbaar is is al de norm. Iedere recruiter googled zijn kandidaten. En zeg eens eerlijk wanneer heb jij voor het laatst iemand, of jezelf, opgezocht via internet?
Verbazend genoeg blijkt uit thesisonderzoek van Pieter van der Glind dat niet meer dan 10% van de bevolking in Amsterdam de ‘grote’ deelplatforms (Peerby, Konnektid, Uber ea) kent. 50% van de ondervraagden zegt daar gebruik van te maken als die van het bestaan had geweten. Platforms zelf wijten het uitblijvende gebruik en populariteit aan tekort aan vertrouwen van de consument. Dit ondanks alle Linkedin, Twitter en Facebook kennissen. Lisa zei: ‘Technology connects, humanity unites’.  Dat je ergens gelinkt bent betekent nog niet dat je je verbonden bent en vertrouwen voelt bij anderen. Een oplossing kan zijn om niet voor iedere site een eigen beoordelingsmechanisme in te bouwen, maar door deze te delen tussen platformen. (als je betrouwbaar bent via marktplaats en AirBnB dan kun je dat inzien op bijvoorbeeld Peerby) Gek genoeg kreeg ik de indruk dat de aanwezige platformen zelf niet echt open staan voor dit soort delen.
Belangrijker dan vertrouwen is volgens mij de nut en noodzaak. Wij mensen hebben nou eenmaal liever iets voor onszelf. Uit status oogpunt; ik heb iets wat jij niet hebt, en uit gemak; liever uit de kast pakken dan ophalen 200m verderop. Pas als het financieel echt noodzakelijk is om iets (uit) te lenen en het aanzien verhogend werkt om te delen dan zal de deeleconomie een serieuze vervanger zijn. Wellicht kan de overheid belastingvoordeel gaan geven op delen zoals de ‘groene’ auto’s tot nu toe.
Veel dingen zijn gewoon niet meer zoals vroeger. begrijp jij waarom op donderdag avondpaarden in de stad politie te paard door de winkelstraten van Amsterdam loopt? We hebben al jaren geen ruiterpaden meer en die beesten zijn op de stoep zo wendbaar als een gestrande Costa Concordia. Mijn voorstel is om de paarden in te wisselen voor de veel goedkopere elektrische step Jack die zeer binnenkort door crowdfunding beschikbaar komt.