130912 netflixHet blijft mij verbazen hoe grote en machtige industrieën vast blijven houden aan eeuwenoude verdienmodellen. Met Netflix, Spotify en Paypal kunnen ze niet anders dan veranderen.
Nog steeds stellen traditionele bedrijven alles in het werk om alternatieven en verbeteringen dwars te zitten. Vasthoudend aan eigen ‘cashcows’. Deze ‘uitstel strategie’ heeft lange rechtszaken en onnodige wetten tot gevolg. Per definitie niet ten gunste van de consument. Neem bijvoorbeeld de thuiskopieheffing, puur om artiesten en aanverwanten te blijven spekken om het oude model voort te zetten.
Het is knap hoe Jobs met iTunes de muziekmarkt van binnenuit wist te veranderen. Platenmaatschappijen vonden het levensgevaarlijk. Consumenten die alleen maar kopen wat ze kennen en mooi vinden, dat wil je niet! Bij veel artiesten kunnen bij het grote publiek  9 (van de 13) nummers van het album de prullenmand in. Daar betaalde de klant voorheen wel voor. Spotify is ook zo’n bewezen game changer door onbeperkt muziek aan te bieden, betaald met een lidmaatschap of gratis met reclameboodschappen. Zij hebben meer dan 24 miljoen gebruikers en groeien nog steeds. Het systeem wordt ook  slimmer en door inventieve technieken kom je in aanraking met nieuwe muziek. De afgelopen jaren zijn het aantal van mijn afspeellijsten toegenomen in het kwadraat.
Nu wordt Netflix geïntroduceerd, hetzelfde abonnement concept als Spotify alleen dan voor films. Verbazend dat het zo lang heeft geduurd (je mag de reden raden). Ik ben lid (eerste maand gratis) en benieuwd of ze een uitgebreid  aanbod kunnen opzetten. Dat is een harde voorwaarde voor succes.Elke week dezelfde film verveelt, en heeft als enige voordeel dat je na 3 keer kijken kunt meeplaybacken met de acteurs. Vorige week bleek  uit onderzoek dat het aantal uren televisie kijken nog steeds toe neemt. 4,5 uur gemiddeld per persoon per dag. Is dat niet wat veel? en zal Netflix dat beïnvloeden?
Na luisteren wat je wilt, kijken wat je wilt, is er nu ook lezen wat je wilt, via Blendle. Hier weer eenzelfde patroon. Kranten weten zich geen raad met de nieuwe media en de veranderende behoefte van de consument. Vanaf 2007 nam het aantal vaste lezers  met 11% af, dit is ongeveer 800.000 stuks. Niet zo verrassend met de opkomst van internet, blogs en gratis kranten. Gek genoeg hebben de digitale versies maar 2% daling kunnen voorkomen. Voorbeeld van redeneren vanuit de oude wereld; Je kunt een NRC Handelsblad voor een jaar afsluiten voor 390 EUR plus digitale toegang. Maar als er geen bomen voor jou gekapt, geen bezorger aangesteld en geen bezorgklachten mogelijk zijn dan krijg je enkel een korting van 128 EUR (30%) op jaarbasis voor de digitale editie. Je kunt dus het best een abonnement delen met je oude buurman. Kranten lijken niet te durven kiezen en blijven twee verkoopstrategieën een beetje doen!
Maar nu is er dus Blendle, gepresenteerd als digitale kiosk waarbij iedereen kan  zoeken naar artikelen die je zelf kiest uit alle beschikbare bladen. Vervolgens betaal je tussen de 20 tot 80 cent per artikel. Leuk extraatje is dat je artikelen kunt delen met vrienden. Critici zien natuurlijk beren en zijn erg bang dat dit zal leiden tot shownieuws taferelen bij het schrijvende journaille (ik schrijf wat mensen willen lezen) en dat een basistaak van journalistiek, waarheidsvinding bij overheden en organisaties, vervalt. Volgens mij valt dat laatste wel mee, alleen al op WordPress worden iedere dag 38 miljoen nieuwe artikelen gepost. Allemaal luizen in de pels van instanties. Je kunt je inschrijven voor Blendle. Klanten worden periodiek toegelaten. Dit lijkt toch weer een mechanisme om een onverwachte vlucht van dit product te doseren.
Over grote industrieën en game changers gesproken, als het zo door gaat zullen de banken de strijd om 130912 check and paywinkelbetalingen verliezen. Een mooi artikel over het alternatief voor pinnen, Paypal heeft met ‘Paypal Check in and Pay’ een oplossing waardoor bezoek aan winkels en betalen makkelijker, persoonlijker en sneller wordt. Je houdt niet je pasje, niet je telefoon maar gewoon je gezicht in de plooi voor de kassa medewerker, herkenning? De betaling wordt uitgevoerd. Win Win Win toch?