De tijd vliegt, als ik dit schrijf ben ik alweer bijna 3,5 jaar ondernemer. Ik leef mijn droom. Steeds meer mensen vragen mij hoe ik dat heb aangepakt. Hierbij mijn 3 belangrijkste tips uit de afgelopen tijd. Jouw ondernemende leven ook leuker en makkelijker? Lees dan verder…
Bouw aan je netwerk
Het begin van ondernemen bestaat uit zaaien, mensen laten weten WAT je kunt en HOE jij hen kunt helpen. Oneindig veel gesprekken zijn daarvoor belangrijk. Dat wist je vast al. Echter de truc zit hem in een aantal elementen. Ten eerste moet je in gesprek gaan met potentiele klanten. Niet met andere kleine zelfstandigen die graag willen filosoferen wat samenwerking zou kunnen betekenen. Heel gezellig, maar mijn ervaring is dat daar bijna geen opdrachten uit komen. Ten tweede moet je natuurlijk zorgen dat je een positieve indruk achterlaat, aarzel niet om naar die indruk te vragen aan het einde van je gesprekken. En ten derde, hier komt mijn tool om de hoek zetten, ZORG ervoor dat je altijd vervolg geeft aan je gesprek. Doe wat je afspreekt en onthoud wat de ander beweegt. Hiervoor heb je een hele handige web based tool die capsule heet. Werkt heel makkelijk, je upload al je contacten vanuit linkedin of adresboek en je kunt daar vervolgens notities bijzetten, taken plannen en ook sales kansen vastleggen. Tot een bepaald aantal contacten is het nog gratis ook. Betrouwbaar zijn en je klanten verrassen was nog niet zo makkelijk. (Voor Capsule CRM klik hier)
Besteedt weinig tijd aan factureren en administratie
Als je dan eenmaal zover bent en je hebt je eerste opdracht uitonderhandeld dan mag je je eerste factuur sturen. Dat is genieten. Veel ondernemers zitten te klooien met excel of een word document als template. Stop daar mee! Via moneybird kun je gratis facturen sturen. Jij stelt je lay out in, maakt opdrachtgevers aan en de webapplicatie doet de rest. Niet overtuigd? Nou hij geeft je ook real time inzicht in je resultaten en het bedrag dat je moet betalen per kwartaal aan omzetbelasting (dan weer een minder leuke bezigheid). Het systeem geeft zelfs aan wanneer de facturen verlopen en je dus aan de bel zal moeten gaan trekken voor je eigenhandig verdiende euro’s. (Voor moneybird klik hier)
Plan en monitoor voortgang effectief
De laatste tool waar ik niet meer zonder kan is Trello. Want je zal verschillende taken moeten oppakken gezamenlijk met uiteenlopende klanten en partners. Wat ik nu altijd doe is een zogenaamd trello bord aanmaken. Dit is een voor iedereen toegankelijk digitaal bord waarop je taken kunt aanmaken, oppakken en afsluiten. Dit klinkt simpel…. en dat is het ook. Met deze tool kan ik altijd zien wat ik heb afgesproken te doen, maar ook wat mijn partners zouden gaan doen en wanneer. Een voorbeeld: Ik ben bij een klant en spreek af om voor de volgende meeting een aantal zaken op te pakken, zoals een klant enquête voorstel, een kaizen voorbereiden en dagstart opzetten. De klant zal een team overleg plannen en collega’s informeren. Deze taken maken we aan in trello met daarin de verantwoordelijke en natuurlijk een deadline (een doel zonder deadline is niets anders dan een droom zei ooit iemand ;)) Deze status pas ik aan zodra ik die afgerond heb waardoor we beiden precies weten waar we staan en wat nog gedaan moet worden. Vervolgens gebruiken we dit trello bord voor het voortgangsoverleg. Scheelt heel veel mailen, herinneren en ook misverstanden! (Voor Trello klik hier)
Ik verwacht echt dat deze tips jou ook helpen. Heb jij betere of aanvullende tips? Of nog vragen wellicht? Laat het mij weten via onderstaande reactie form.
Thanks! Ik ga met je bruikbare tips aan de slag. Dankzij jou stonden ze al op m’n telefoon! Goeie blog!!!
Ons gesprek was ook onderdeel van mijn inzicht dat ik deze tips toch echt eens moet gaan delen 🙂 succes!
Ik mag aan de slag zie ik 😉
Jazeker! als ondernemer EN als blogger 🙂