beoordelingWie herkent dat? Fluisterende collega’s en een geprikkelde manager die zich terugtrekt? Vraag jij je daarbij ook af hoe het komt dat die ene collega altijd de beste beoordeling krijgt? Na het lezen van deze blog weet jij hoe je jouw beoordelingsgesprek makkelijker voert en op simpele wijze de uitkomst sterk kunt verbeteren.
Buiten is het koud, op de afdeling hangt een bedrukte feeststemming. In de hoek staat een kerstboom. Het gaat eigenlijk langs mij heen. Oorzaak zijn de (niet gehaalde) doelstellingen en de directie die continue in vergadering is. Al jaren wordt een eenmalige bonus uitgekeerd en wij zien dit als een soort recht. Sommigen van ons hebben de bonus zelfs al uitgegeven. Maar nu zou het wel eens anders kunnen uitpakken. Volgende week vrijdag mogen we ons bij de directeur melden. De manager durft het gesprek schijnbaar zelf niet aan. Per persoon en zonder voorbereiding worden wij de directiekamer binnen geroepen. In 1 minuut vernemen we de hoogte van de premie. Bedrukt loop ik de deur uit. Want hoe verhoudt deze beoordeling zich tot mijn prestatie en die van anderen? Het is ons verboden om met collega’s te praten over de opbrengst, dit om ‘rumoer’ te voorkomen. Volgend jaar ga ik het echt anders aanpakken!
Herkenbaar? De afgelopen 10 jaar heb ik in mijn ‘loondienst tijd’ evenzoveel eindejaarsstress meegemaakt. Als teamlid maar ook als manager. Belangrijkste oorzaken: doelstellingen niet helder en regelmatig niet vastgesteld,  voortgang is zeer beperkt gezamenlijk besproken en de eindbeoordeling is subjectief en gebaseerd op triviale resultaten. Onderstaand deel ik met jou een aantal praktische en bijzonder effectieve trucs om je aankomende beoordelingsgesprek makkelijk te verbeteren.
‘Invloed door dialoog’, de maand(en) vooraf:
Breng jouw verwachtingen en die van je manager in evenwicht. Zorg dat je in contactmomenten expliciet laat weten naar welke beoordeling je streeft. Je wilt dat hij/zij bij de beoordeling jouw visie meeweegt. Mensen zijn sociale wezens en willen per definitie betrouwbaar en aardig gevonden worden. Vergeet dit nooit! Daarbij kan jij door dit dialoog te weten komen hoe jouw prestaties ‘erop staan’. Mocht je je doel nog niet bereikt hebben vraag dan door tot je weet wat je wel moet laten zien (meetbaar). Dit is te simpel maar werkt echt.
‘Aanpak’ tijdens het gesprek:
Blijf constructief. Streef naar een heldere meetlat! Welke resultaatafspraken hebben we het over? Als die er niet zijn kun je eigenlijk alleen maar bedrogen uitkomen. Probeer dat te voorkomen. Schrijf je eigen beoordeling, dan ben je het beste voorbereid. Vertel eerlijk wat je niet hebt gerealiseerd en welke factoren daar aan ten grondslag liggen. Let op! Nalatigheid niet verhullen of zaken goed praten. Dit tast je geloofwaardigheid aan. Dit heb je nodig en versterkt bij wat je WEL hebt gerealiseerd. Leg uit met welke gedrevenheid je dit resultaat hebt aangepakt. Extra tip; neem specifiek mee wat je geleerd hebt en hoe je dat gaat gebruiken in het nieuwe jaar.
‘Verzekeren’ na afloop:
Leg het gesprek altijd vast. Stuur het met verzoek tot goedkeuringsreply naar je manager. Als je het goed hebt aangepakt is het tijd voor een feestje! Mocht dit onverhoopt een grote tegenvaller zijn geweest. Schrijf direct op wat je komend jaar anders gaat doen, gebruik de ontvangen feedback en maak gelijk een nieuwe afspraak voor het opstellen van het plan voor komend jaar, doorpakken!
‘If you fail to plan,  you plan to fail’
Heel veel succes de komende maanden. En managers? Voor jullie gelden natuurlijk precies dezelfde tips!
Nu beschikbaar! Heb jij ook behoefte aan jouw wekelijkse dosis prikkeling, verbazing en tips? Schrijf je dan nu gratis in voor de persoonlijke emailnotificatie. Altijd op de hoogte van de nieuwste posts. (max 1 per week)