Sales toenameHet lijkt soms heel moeilijk, en sommigen trekken dan de conclusie; ‘ik ben niet commercieel genoeg of het product is te duur’. Vaak zit het anders, ligt het niet aan de prijs of de commercialiteit maar aan de bewandelde route. Het gaat om de klant te interesseren voor, en te overtuigen van jouw product. Vandaag een aantal tips met voorbeelden die jij makkelijk morgen kunt implementeren.
Werk met doelen en een incentive basis voor korte en lange termijn.
Zonder duidelijk doel is altijd ruimte voor interpretatieverschil (met alle werkverdrukkende discussies) of focus op contact in plaats van contract. Uiteindelijk is het voor iedereen leuker om met doelen te werken zodat het duidelijk is wanneer je het goed doet en succesvol bent. Overeenkomst met sport. Wat vond je vroeger leuker, trainen of een echte wedstrijd spelen? Kies wel voor lange termijn doelen anders verdwijnen gesloten opdrachten in lades (doelstelling is al gerealiseerd) of gal je zien dat bij jaardoelen in januari plotseling niets meer verkocht wordt.
Open deur
Au dat gaat pijn doen, een open deur intrappen. Maar deze moet nog wel even genoemd moet worden: Tijdens het gesprek altijd de klant laten vertellen door open vragen te stellen, wees geïnteresseerd en leg verbanden tussen geuite onderliggende behoeften en jouw oplossingen. Mooi ezelsbruggetje is altijd dat de klant zijn koffie kopje nog vol is als jij alweer dorst begint te krijgen.
Neem een referentie mee
Tevreden klanten zijn je beste reclame. Als vrienden of relaties vertrouwen hebben in de aanbieder dan ben je eerder geneigd om dat te geloven. Media zoals Facebook en Tripadvisor spelen daar op in door jouw vrienden te tonen die ook een mening hebben gegeven. Vraag je klant aan het einde van het gesprek in welke mate hij tevreden was. Bij positieve reactie vraag of hij/zij iemand kent die jij ook kan helpen. Of vraag klanten om prospects mee te nemen naar speciale evenementen waar jij je bedrijf vertegenwoordigen kunt.
Geef de klant het gevoel belangrijk te zijn, en meen dat ook
Twijfel niet als je een superieur kunt betrekken bij een gesprek. Een leidinggevende kan bijvoorbeeld even nabellen om te vragen hoe het contact ervaren is. Mensen vinden het nou eenmaal belangrijk om serieus genomen te worden en dat onderstreep je op deze manier. Vaak nog wordt dit als eng ervaren. De ervaring leert dat alle begin moeilijk is maar uiteindelijk is het Win-Win-Win. De klant vindt het leuk, de collega krijgt wellicht feedback op het gesprek en de manager houdt contact met de klant en de markt
Geef uitleg wie je bent en hoe je product in elkaar steekt
Leg uit, en blijf uitleggen wat je doet en waarom. Organiseer thema meetings, laat zien waar je werkt en wat je allemaal kunt betekenen voor de klant. Zorg dat je simpel kunt uitleggen hoe jouw producten en businessmodel in elkaar zit. Hoevaak heb jij mensen aan de telefoon die niet kunnen uitleggen wat ze precies verkopen? Ik heb weleens iemand gesproken die zei dat hij energie tegen inkoopprijs aan mij verkocht. Toen ik vroeg hoe zij dan geld verdienen en of dat misschien met futures ging waardoor zij speculeren, werd het stil en hing de telefonische verkoper ineens op.
Aandacht is een blijvende factor
Blijf klanten gericht aandacht geven door bijvoorbeeld loyalty programma’s. Vaak zie je bedrijven heel veel moeite doen om nieuwe klanten te werven. Dat is goed maar de bestaande klanten mogen nooit uit het oog verloren worden. Laat je waardering merken door deze klanten een status toe te dichten (hoe langer klant of hoe groter de afname des te meer status en meer voordelen) Vraag ze om hun mening of verras ze. Wist jij dat bij vliegtuigmaatschappijen 95% van de airmiles die worden toegekend nooit worden gebruikt? Mensen vinden het gewoon stoer om een gold of platinum of airmiles en statuskaarten vluchten
Klachten
Zet een zorgvuldig klachtensysteem op. Hiermee zorg je dat de klant de aandacht krijgt die hij verdient, uiteindelijk wordt de moeite genomen om de klacht in te dienen. Zorg ook hier weer dat een collega of meerdere contact opneemt. Laatst had ik feedback gegeven aan een callcenter en kreeg ik de betreffende persoon huilend aan de lijn die vervolgens vol in de verdediging ging. Gemiste kans want hier leert de organisatie als geheel waarschijnlijk niet van.
Onderstaand een hilarisch filmpje van John Cleese over autoverkopers