??????????????????Vraag jij je weleens af waarom jij en je team bestaan? En weet je ook waar jouw bedrijf heen wil wil de komende 2 jaar? Of doet iedereen ‘gewoon dagdagelijks’ zijn best en kijken we waar we uitkomen. Als het dan slecht gaat komt dat dan door de crisis of oneerlijke concurrentie van ‘buitenlanders’?!
Eens vroeg ik een manager wanneer haar dag geslaagd was, zij antwoordde: ‘Als iedereen met een lekker gevoel naar huis gaat’. Ik was overdonderd en perplex. Dat is een nobel streven maar dat is wel heel ruim, lastig beïnvloedbaar en wat is dan de relatie tot de organisatie doelen? Lijkt me voor haar ook een erg onprettige doelstelling. Enig gebruikte letters van SMART zijn (A)mbitieus en (T)ijdig. Heb je dan een goed jaar als iedereen iedere dag met een glimlach naar huis is gegaan, ookal is de onderneming failliet?
Stel lange termijn doelen.
Een echte strategie, ofterwijl een vastgelegde meerjaren keuze waar je de beschikbare capaciteit op inzet en het verschil wordt gemaakt, ontbreekt vaak bij kleine en middelgrote ondernemingen. Grotere bedrijven daarentegen hebben er bijna altijd één. Helaas is de implementatie vaak zo gebrekkig dat het verwordt tot een papieren tijger. Vraag voor de grap een corporate medewerker maar eens wat de strategie is van zijn bedrijf, ben benieuwd wat er komt.
Maar ok, gelukkig hebben de meeste organisaties wel doelen gesteld. Vaak als verlengstuk op de realisatie van vorig jaar en gestoeld op die van de concurrentie. Maar in ieder geval wat moet worden ondernomen om te kunnen blijven bestaan.
Breek de organisatie doelstelling op naar team en persoonlijke doelstellingen
Weet jij zelf wanneer je aan het eind van de maand, week of zelfs dag succesvol bent?
Een voorbeeld; Onlangs stond ik op een feestje en sprak ik een makelaar. Hij is eigenaar van een middelgroot kantoor en heeft de shake out knap overleefd. Op mijn vraag hoe het met hem en zijn bedrijf op dit moment gaat zei hij: ‘Mwah niet zo goed.’ Dat is vervelend om te horen dus ik vroeg hem hoeveel huizen hij al verkocht had en hoeveel hij er zou moeten verkopen voor break even. Hij vond eigenlijk beide lastig te zeggen en hij noemde wat straatnamen en huisnummers. Verbaasde mij echt, als je een onderbuikgevoel hebt over je achterblijvende performance dan moet je die toch ook paraat en gemeten hebben?
Dit is een makelaar, één van de meest handelsgerichte ondernemersgroep die we in Nederland kennen. Kun je nagaan wat er beschikbaar is en gevolgd wordt op andere plaatsen en binnen teams. We hebben een groot aantal jaren van krimp achter de rug. Jaren waarbij efficiency voorop stond en waarbij in veel organisaties hard en en diep is gesneden in de personeelskosten. Nu is een klein beetje economische groei zichtbaar. Juist nu wordt het belangrijk om EFFECTIEF om te gaan met de middelen die beschikbaar zijn. De belangrijkste factor blijven mijn inziens de medewerkers. Ik denk dat organisaties nu echt moeten gaan zorgen dat iedereen weet wat de bedrijfsdoelen zijn en welke bijdrage zij per persoon hebben bij de realisatie.
Volg en bespreek prestaties
Tijden waarin iedereen ‘zijn ding doet’, prestaties ‘voor zich’ worden gehouden en een afwijking zaak is tussen de manager en de betreffende medewerker, is echt voorbij. Zoals de lean theory ook voorstelt is de oplossing; installeer kort cyclische (week of minder) prestatie dialogen. Denk hierbij aan iedere dag een kwartier dagstart, of 1 keer per week een gerichte weekstart van een uur. Dit gaat enkel over prestaties. Hierbij wordt continue uitgedaagd of de juiste dingen gedaan worden (in lijn met organisatie doelen) EN of die dingen op de juiste manier worden gedaan. Daar zit het delen van kennis en goede ervaringen.
Het is voor een aantal mensen vast even transpireren, plenaire inzage in hun persoonlijke prestaties. Deze transparantie zal door een constructief dialoog leiden tot geïnspireerde medewerkers die samen succesvol zijn.
Zeg eens eerlijk, ken jij iemand die niet succesvol wil zijn?